Nadawców telewizji można podzielić na dwie kategorie: komercyjnych i publicznych. Czym jest telewizja publiczna, a czym komercyjna?
Czym jest telewizja publiczna?
Telewizja publiczna to telewizja emitowana przez nadawcę publicznego. Pozyskuje on środki do działalności za pomocą abonamentu pobieranego od widzów, jednak nie jest to regułą w każdym kraju.
Jako środek masowego przekazu zajmuje się ona realizacją społecznej misji programowej zapisanej w odpowiednich aktach prawnych, na przykład w Polsce w Ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Nadawcy publiczni nie są skoncentrowani na generowaniu zysków.
Ramówka telewizji publicznej obejmuje różnorodne programy. Wśród nich znajdują się między innymi filmy, seriale, wiadomości, programy kulturalne.
W Polsce nadawcami publicznymi są:
– Telewizja Polska
– Polskie Radio
Czym jest telewizja komercyjna?
Telewizją komercyjną nazywa się stację telewizyjną albo nadawcę stacji telewizyjnych, który utrzymuje się z własnych środków. Najczęściej ich źródłem są reklamy, jednak do tej kategorii zaliczają się również takie kanały telewizyjne, które są dostępne jedynie po opłaceniu abonamentu.
Nadawcy komercyjni prezentują zróżnicowane treści. Wielu z nich prowadzi także kanały tematyczne. Nadawane programy są skoncentrowane na uzyskaniu jak największej oglądalności, co przekłada się na wyższe zyski nadawcy.
W Polsce znanymi nadawcami komercyjnymi są:
– TVN
– Polsat
– TV Puls
Porównanie: telewizja komercyjna a publiczna
Zatem różnice na płaszczyźnie telewizja komercyjna a telewizja publiczna odnoszą się przede wszystkim do rodzaju nadawcy, sposobu finansowania oraz ramówki programów.