Telewizja komercyjna a telewizja publiczna – czym się różnią?

Nadawców telewizji można podzielić na dwie kategorie: komercyjnych i publicznych. Czym jest telewizja publiczna, a czym komercyjna?

Czym jest telewizja publiczna?

Telewizja publiczna to telewizja emitowana przez nadawcę publicznego. Pozyskuje on środki do działalności za pomocą abonamentu pobieranego od widzów, jednak nie jest to regułą w każdym kraju.

Jako środek masowego przekazu zajmuje się ona realizacją społecznej misji programowej zapisanej w odpowiednich aktach prawnych, na przykład w Polsce w Ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Nadawcy publiczni nie są skoncentrowani na generowaniu zysków.

Ramówka telewizji publicznej obejmuje różnorodne programy. Wśród nich znajdują się między innymi filmy, seriale, wiadomości, programy kulturalne.

W Polsce nadawcami publicznymi są:
– Telewizja Polska
– Polskie Radio

Czym jest telewizja komercyjna?

Telewizją komercyjną nazywa się stację telewizyjną albo nadawcę stacji telewizyjnych, który utrzymuje się z własnych środków. Najczęściej ich źródłem są reklamy, jednak do tej kategorii zaliczają się również takie kanały telewizyjne, które są dostępne jedynie po opłaceniu abonamentu.

Nadawcy komercyjni prezentują zróżnicowane treści. Wielu z nich prowadzi także kanały tematyczne. Nadawane programy są skoncentrowane na uzyskaniu jak największej oglądalności, co przekłada się na wyższe zyski nadawcy.

W Polsce znanymi nadawcami komercyjnymi są:
– TVN
– Polsat
– TV Puls

Porównanie: telewizja komercyjna a publiczna

Zatem różnice na płaszczyźnie telewizja komercyjna a telewizja publiczna odnoszą się przede wszystkim do rodzaju nadawcy, sposobu finansowania oraz ramówki programów.

Likes:
4 2
Views:
3990
Article Categories:
Multimedia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *